X

Veel gestelde vragen

Onderstaand vindt u veel gestelde vragen aan de linkerzijde met aan de rechterzijde ons antwoord daarop. Heeft u een andere vraag, dan kunt u ons natuurlijk altijd contacteren.

Welke waterontharder is het meest geschikt voor mijn situatie?

Wij kunnen u uiteraard helpen met de keuze welke waterontharder het beste past in uw persoonlijke situatie. Ook vertellen we u wat de valkuilen zijn bij het aanschaffen van een waterontharder en waar u op kunt letten bij eventuele andere aanbieders. Klik hier voor onze keuzewijzer.

Kan ik extra zout bijbestellen of afhalen?

Zout kunt u eenvoudig bestellen via onze website "ikwilzout.nl". Vanaf 1 januari 2017 kunt u uw zout ook afhalen in ons nieuwe magazijn aan de Veenstraat 26 te Stadskanaal.

Mijn waterontharder is geïnstalleerd, waar moet ik rekening mee houden?

  • Als u waspoeder gebruikt, dan kunt u de dosering met 50% halveren. Voor vloeibaar wasmiddel geldt: gebruik maximaal de helft van de laagste dosering volgens de verpakking.
  • Gebruik geen zout in de vaatwasser.
  • Glansspoelmiddel is niet persé nodig, maar kan er nog wel voor zorgen
    dat de vaat beter opdroogt.
  • Het beste is om los vaatwaspoeder te gebruiken. Een theelepeltje is voldoende.
  • Verminder het gebruik van zeep en schoonmaakmiddelen met 50 à 75%. Als servies of oppervlaktes te glad aanvoelen of shampoo moeilijk uit te spoelen is, dan heeft u te veel gebruikt.
  • Het gebruik van body lotion is niet nodig.
  • Koffie kan sterker smaken, dus pas de dosering eventueel aan.
  • Vergeet niet eventuele espresso-apparaten etc. in te regelen op zacht water.
  • Sommige apparaten hebben hard water nodig. Bijvoorbeeld de CV unit van o.a. Nefit, heeft als garantiebepaling dat het systeem niet met kalkvrij water gevuld mag worden. Bijvullen is dus geen
    probleem. Als u het hele systeem opnieuw vult, dan kunt u de bypass (klik hier voor film omzetten bypass) van de waterontharder omzetten.

Kan een waterontharder wel in de meterkast geïnstalleerd worden?

Ja, onze compacte waterontharders kunnen in uw meterkast geplaatst worden. Door onze flexibele opstellingen met compacte zoutbakken ( speciaal ontwikkeld voor de meterkast ) passen deze bijna in elke meterkast. Dit gebeurt op een manier zodat uw hoofdkraan van het water en gas en uw hoofdschakelaar van uw elektra goed toegankelijk blijft. De zoutbak is een gesloten container die geen zoutdampen veroorzaakt en onze zoutbak staat niet onder waterdruk.

Heeft een waterontharder een afvoer nodig?

Ja, Elke waterontharder die regenereert met pekelwater heeft een afvoer nodig. De afvoer slang van onze waterontharders mogen zelfs 2 meter verticaal en 5 meter horizontaal zijn.

Wat is de waterhardheid in mijn woonplaats?

Hoeveel garantie zit er op mijn waterontharder?

Standaard zit er 5 jaar fabrieksgarantie op uw waterontharder. Wij adviseren 1x per 2 jaar onderhoud te plegen aan uw waterontharder en zullen hiervoor contact met u opnemen. Wanneer u periodiek onderhoud laat plegen door ons, verlengen wij de garantie met nog eens 5 jaar naar in totaal 10 jaar. 

Hoeveel zout moet er in het reservoir zitten?

Het zoutreservoir mag helemaal gevuld worden. De ondergrens is het waterniveau onder in het reservoir.

Moet het zoutreservoir aangevuld worden met water?

Nee, het water niveau wordt automatisch geregeld door de waterontharder. 

Kan ik tussentijds ook hard water tappen?

Op iedere waterontharder zit standaard een zogeheten bypass schakelaar, deze kunt u gemakkelijk omzetten (180° draaien). Vergeet deze niet weer om te zetten na gebruik.

Op welke wijze kan ik de factuur betalen?

Na het plaatsen krijgt u van ons uw factuur en vragen wij u om een handtekening voor akkoord. Factuur kunt u dezelfde dag overmaken, direct pinnen of contant voldoen.

Mijn Delta waterontharder heb ik elders aangeschaft, doen jullie wel onderhoud aan mijn Delta toestel?

Ja, de kosten hiervan bedragen €90,00 excl. b.t.w.  incl. voorrijkosten. Exclusief onderdelen wanneer deze buiten de fabrieksgarantie vallen.

Moet ik mijn apparatuur nog ontkalken als deze dit aangeeft?

Apparatuur zoals bijvoorbeeld een koffiezetapparaat of de vaatwasser kan misschien na de installatie aangeven dat deze ontkalkt dient te worden. Bijvoorbeeld een koffiezetapparaat berekent bijvoorbeeld het aantal kopjes aan de hand van de hardheid die destijds is ingesteld. Apparatuur moet dus ingesteld worden op de hardheid, na een ontharder moet dit veranderd worden, hoe dit is te toen is altijd de vinden in de handleiding van uw apparaat.

Hebben jullie een showroom?

Vanaf 1 januari 2017 bent u van harte welkom in onze nieuwe showroom aan de Veenstraat 26 te Stadskanaal.

Welke korting krijg ik als ik zelf installeer?

Wanneer u zelf uw waterontharder installeerd, krijgt u van ons €170,- incl. (b.t.w.) Doe Het Zelf korting.

Is er ook een Van Meerendonk Waterontharders app?

Ja, wij  hebben een app voor Apple en Android.

App voor Apple klik hier

App voor Android klik hier